Guide: Sådan skaber, opsætter og sælger jeg mine onlinekurser

marketing Jun 24, 2024

Drømmer du om at sælge onlinekurser? Det kan jeg virkelig godt forstå!

Onlinekurser består af ca. 40-50% af hele min indkomst, og det er jo egentlig 100% passivt. De skal holdes ved lige og opdateres jævnligt - det er klart, men når du har en funnel som virker godt, så er det altså stadig 100% dét værd i min bog (Og lidt til!)

Denne guide er til dig, som vil i gang med at skabe og sælge brandlækre onlinekurser 🔥

 

Find dit emne

Der er faktisk overraskende mange, som kommer til mig og siger, at de gerne vil have et onlinekursus. Helt uden, at de faktisk ved, hvad det egentlig skulle omhandle.

Det siger selvfølgelig sig selv, at hvis du er yogainstruktør, og har et helt yogaunivers, så skal dine onlinekurser måske ikke handle om børneopdragelse (Det kunne du godt, men du ville ignorere dit publikum og deres behov 100%, og sætte dig selv i en situation, hvor du skal starte igen fra 0)

I stedet så kunne dit emne være "Få en gladere og roligere hverdag med yoga" eller "Yoga-øvelser til dig med knæskader og andre skavanker". Hvis du allerede har en virksomhed og niché, så har du sikkert opdaget et mønster af særligt efterspurgte emner hos dine kunder, som du med fordel kan skabe et kursus ud fra. På denne måde, er du sikker på, at der faktisk er interesse for det emne, som du vælger.

Hvis du derimod ikke har en niché eller virksomhed endnu, men gerne vil igang med at sælge onlinekurser alligevel, bør du vælge emnet ud fra 3 kriterier.

1) Noget du er god til

2) Noget du ved vil sælge (Stor efterspørgsel)

3) Noget du er passioneret omkring

Det er vigtigt her at forstå, at onlinekurser kan omhandle alt. Du kan sagtens lave et der hedder "Lær at hækle alle karakterne fra Peter Plys" så længe, at du ved, at der potentiale i det (altså, at der er købere derude). Jo mere niché, jo bedre!

(Med niché, mener jeg at jo mere specifikt kurset er, jo bedre) 

Jo mere specifikt = des større ekspert du bliver i dit felt. Smart, ikke?

Research din målgruppe

Det vigtigste i den her proces er, at du vil sælge nogle kurser. Det værste scenarie er, at du har spildt tonsvis af tid og energi, og sælger nul kurser. Det er sådan set normalt nok (Det har jeg og mange andre eksperter gjort..) men du kan undgå vores fejl, ved bare at have nogenlunde styr på din målgruppe. Denne del kaldes for Market Research.

For at sælge kurset, skal vi forstå hvor vores kunder er (hvilke sociale medier, sider,etc), hvilken slags køberadfærd de har (Hvilke slags elementer bliver de influeret af), hvad deres pain points er, samt deres drømmescenarier. Mange vælger at skabe en såkaldt "buyer persona" hvor de skaber en fiktiv karakter, som de f.eks kalder "Jytte", og så er hun baseret på deres gennemsnitlige kunde. Så hver gang de tænker marketing-strategier, spørger de sig selv "Ville Jytte synes det her er fedt?". Du kan google en skabelon til et buyer persona nemt, og printe det ud og brainstorme løs!

Der er selvfølgelig ingen der siger, at du skal vide alle de her ting på forhånd. Hvis du er ny i dit fag, så kender du jo ikke din målgruppe 100% endnu! Men, det har vi også løsninger på. For at opdage yderligere om din målgruppe, kan du:

- Hoppe ind på en anden fagpersons facebook/linkedin/instagram whatever, og kigge på deres fanbase. Hvad er de for nogen? Hvordan kommenterer de? Hvilke efterspørgsler har de? Hvilke mønstre kan du sammensætte dem?

- Oprette et spørgeskema (Jeg kan anbefale google survey) og sende ud til dine kunder (hvis du altså har nogen endnu) hvor du kan stille de spørgsmål, som du har brug for at høre. Her skal du helst have noget at lokke med (evt. noget gratis materiale) ellers bliver det svært at få folk til at bruge tid på at svare)

(Der er mange flere metoder, men jeg må hellere holde det kort hvor jeg kan)

Under din Market Research, skal du også undersøge: 

Hvordan priserne ligger, for dét, du ønsker at skabe.

Hvordan dine konkurrenter gør, og hvordan du kan skille dig ud.

 

Vælg kursus-type

Du kan vælge imellem cohort-modellen (gruppebaseret) eller self paced (til solokursister). Derudover, kan du vælge at gøre hele kurset tilgængeligt på én gang, eller du kan vælge at udgive moduler løbende, f.eks. hver onsdag - (Dette kaldes drip-modellen, og er smart hvis du vil have, at alle tager modulerne nogenlunde samtidig)

Så skal du selvfølgelig også have en platform at have dit onlinekursus i. Min store kærlighed til dette, er kajabi, som er min platform til onlinekurser. Faktisk, så er det ikke bare platformen jeg bruger til mine onlinekurser, det er en alt-i-en-platform, så jeg har både min hjemmeside, mail, kurser og alt andet samlet i ét system. Skal du sælge onlinekurser, eller onlineforløb, anbefaler jeg kajabi stærkt over alle konkurrenterne. 

Så skal du vælge, om det skal være video eller tekstbaseret. Mange vil foretrække at lave et tekstbaseret, for så slipper de for at være på kamera. Problemet er bare, at det er sværere at sælge et tekstbaseret kursus end et videobaseret, og så kan du heller ikke tage ligeså stort et beløb for dem.

Husk på, at i alle sammenhænge gælder det her: Jo mere du giver af dig selv, jo større udbytte får du.

Jeg vil altid anbefale, at du dukker op videomæssigt (behøver ikke være konstant, men du skal vise dit ansigt okay ofte), og evt. have indtaling på, så vi bedst muligt kan mærke dig som underviser. Du kan evt. supplere med powerpoint/canva slides til din undervisning, og filme din skærm.

Skab en evergreen-funnel og sælg passivt-(ish)

"Evergreen" betyder, at der løbende foregår salg i dit kursus, uanset om du aktivt promoverer det eller ej. Du har altså lavet en proces, som automatisk kører folk igennem købsrejsen, også kaldet en "funnel".

En funnel kan se sådan her ud:

1) Din kunde opdager dig gennem en annonce, eller dit organiske indhold (Det her er "indgangene" til din funnel, som man kan kalde det)

2) De henter din freebie/lead magnet (Noget gratis materiale de henter ned, i bytte for en e-mail)

3) De kommer på en automatiseret e-mail sekvens (som du har skrevet i forvejen), og bliver pitchet til, når passende tid er gået.

Det her med at skabe en funnel, som rent faktisk sælger, er oftest et arbejde, som kræver god tid. Det kan være svært, at få den til at lykkes, og jeg anbefaler altid at få hjælp til dine første funnels. 

Kajabi har både skabeloner til funnels, og et nemt e-mail system til at opbygge dine første funnels.

 

Søger du mere hjælp til at skabe digitale produkter og onlinekurser? Se mit minikursus her.

 

 

Nævnte platforme: Kajabi

(Obs: Dette er et affiliate link, hvilket betyder, at hvis du køber et medlemskab hos Kajabi med dette link, modtager jeg en mindre procentdel)

 

LÆS OGSÅ

Måske er du interesseret i..