Ekspert-guiden til den konverterende freebie

marketing Nov 30, 2023
ekspertguide til konverterende freebies for selvstændige iværksættere

Jeg ser det så ofte... FLADE FREEBIES 👎 

Måske kender du det? Du har lige opdaget at en profil har lavet en story om deres nye freebie, og det er LIGE PRÆCIS, hvad du lige stod og manglede! Måske var det netop omkring det emne, som du havde svært ved, og BUM, så var den der? 🙏🕯

Men...

Når den så er hentet, modtager du en PDF på 2 sider - 80% af den er reklame, og de sidste 20% er præcis den samme information, som du selv fik på 3 min, da du i første omgang forsøgte at google din manglende viden selv ... Forventningerne var høje, men du fik kun skuffelse!

 

Så... vedkommende, som har lavet denne freebie... 👇

 

Er det en person, som du vil købe fra i fremtiden? 

Er du begejstret over at du er på vedkommendes e-mail liste nu?

Er dit overordnede indtryk af personen forandret?

 

Hvis dine svar er - Nej, Nej og Ja. Så er vi to 😓

 

Derfor, er det altafgørende at din freebie er af høj kvalitet

 

Mange ser deres freebie som en praktisk ting, som skal overståes. En opgave, som skal ordnes, udelukkende således at folk gider signe up på deres e-mail liste, og de giver deres bare minimum.

 Sandheden er bare, at indholdet er så meget vigtigere end det. De fleste, når de finder din freebie, er helt nye i dit univers. Din freebie er deres officielle "Velkomst", og derfor er det altså kritisk, at førstehåndsindtrykket er ON POINT 💥

Ingen freebie, er bedre end en dårlig en. For så får de i det mindste ikke et skidt indtryk fra start.. 🤷‍♀️

Derimod, hvis du faktisk er en af dem, som ønsker at 'WAUWE' dit publikum med din freebie, har så mange fordele på vej din vej!

 

Med en SKARP, PROBLEMLØSENDE og SPECIFIK freebie vil du kunne...

 - Skabe POSITIVE førstehåndsindtryk som klargør dine potentielle kunder til et køb allerede i awareness-fasen. De ved nu, at du både KAN og VIL levere. Du holdt hvad du lovede, da du hypede din egen freebie, og det er en sjældenhed, som de fleste husker dig for.

- Hvis den er knivskarp.... Så kan du faktisk se salg fra den med det samme. Ikke alle potentielle kunder har brug for en længerevarmende opvarmning. Jeg får ofte kunder igennem, som til at starte med, kun har læst min freebie! 

 

OPSKRIFTEN PÅ EN VINDENDE FREEBIE

 

1) SPECIFIK.  Husk på, at du vil løse et problem. Derfor kan din freebie ikke hedde 'Sådan får du flere kunder' - Det er simpelthen for bredt. Sigt mere efter, 'Sådan lander du din første kunde gennem Linkedin', eller 'Sådan tager du gode selfies'.

 

2) PROBLEMLØSENDE. Så skal du..... LØSE PROBLEMET. Altså, fortæl konkret hvordan - Giv eksempler, analogier eller brug storytelling (eller alle mulighederne!) Det vigtigste er, at dit budskab og din løsning bliver leveret TYDELIGT.

 

3) OVERSKUELIG OG HÅNDGRIBELIG. Ingen har lyst eller overskud til at læse en freebie på 300 sider. Eller lytte til en lydfil, som varer 40 min. Når det gælder freebies, prioriterer vi 'hurtige' løsninger, og det skal helst være overkommeligt. 

Dvs.. Hold det kort, og hvis det er et tungt emne, så gør det lettere. Eventuelt ved at bryde teksten op, eller være mere uformel i sproget. Vi skal have folk til at læse/se/høre freebien FÆRDIG.

 

Koden til en fantastisk freebie er altså, når din potentielle kunde sidder med en følelse af, at du totalt har OVERLEVERET, og de er positivt overraskede, motiverede, og glæder sig til at se mere fra NETOP dig! 💥

 

Tjek min egen freebie ud 'Sådan skaber du et stabilt Instagram salgsflow' 

 

 

Den overholder nemlig alle disse elementer, og har sikret mig flere samarbejder. Du er velkommen til at få inspiration fra den, til din næste freebie ♥️

Lad mig vide, hvad du synes om den!

Sally 🫶

LÆS OGSÅ

Måske er du interesseret i..